Afghanistans historie: Tid for en omskrivning!
Afghanistan
- ingen fred å få
er en historisk/dokumentarisk bok skrevet av Elisabeth
Eide og Terje Skaufjord,
kjente norske forfattere og analytikere som har flere tiårs erfaring
med forholdene i Afghanistan.
I
april 2014 var jeg invitert til Oslo av Afghanistankomiteen for å
delta på boklanseringen for Afghanistan
- ingen fred å få.
Jeg fikk ikke til å reise dit, men interessert var jeg absolutt.
Så
ivrig var jeg etter å lese denne viktige publikasjonen at jeg neste
dag spurte Vadsø bibliotek om den engelske versjonen, siden
norskferdighetene mine på denne tida ikke var gode nok til å lese
boka i sin opprinnelige form. Skuffet måtte jeg innse at den ikke
var oversatt, foreløpig. Jeg er glad for å kunne rapportere at nå,
etter mange måneders studier av mitt vertslands språk, er jeg i
stand til å lese den norske versjonen.
Utmerket
historisk oversikt
Jeg
var desperat etter å lese denne viktige boka fordi forfatterne er
anerkjente og de er ikke afghanere. Derfor tror jeg at de kan skrive
om våre problemer uten å ha noen personlige interesser eller bli
påvirket av mektige afghanere.
Afghanistan
- ingen fred å få
gir en oversikt over Afghanistans politiske historie. Fra da landet
ble kalt Ariana og deretter Khurasan, til Afghanistans uavhengighet,
tiåret med demokrati og politiske partier. Boka tar også opp
Sovjetunionens intervensjon/okkupasjon, Mujahedingrupper og deres
partier, borgerkrigen, relasjonene mellom Pakistan og Afghanistan,
Talibans rolle og mange andre beslektede saker i detalj.
De
siste 13 årene etter 9/11 har vært preget av det internasjonale
samfunns tilstedeværelse i Afghanistan, noe som er godt dekket av
Eide
og Skaufjord.
Forfatterne har fremhevet den påfølgende økte støtten for
menneskerettigheter, godt styresett, ombyggingsprosjekter og
grunnlaget for demokrati på en svært positiv måte som tegner et
fint bilde av hva som er oppnådd. Og allikevel annerkjenner og
skisserer de de mange utfordringene som fortsatt ligger foran.
I
tillegg til de 16 hovedkapitlene er det lagt til utdrag fra
intervjuer med høyprofilerte afghanske politikere og
menneskerettighetsaktivister.
Unøyaktig
framstilling av Ismaili-folket
En
kritikk har jeg. Som en ismailier fant jeg at informasjonen som gis
om minoritetsgrupper ikke bare er altfor begrenset, men også
unøyaktig og feil i sin beskrivelse av vår tro. I kapittelet "Sterk
religiøsitet og sårbare minoriteter", (ref
1).
"Ismailiaer,
en egen gruppe shiamuslimer, tror på imamen Ismail som døde i år
765. De mener han var den sjuende og siste imamen, og at han vil
komme tilbake på Dommens dag. I dag er deres øverste leder Karim
Aga Khan (den fjerde Aga Khan). Han leder rundt
300 000 tilhengere
spredt over hele verden. I Afghanistan holder ismailiaene til i
Kabul, i Baghlan og Badakhshan, til dels i den utilgjengelige
Wakhan-korridoren [...]." (Ref 2.)
Ismailisamfunnet
er helt riktig en gruppe av shia, men vi tror på imamen
i vår tid
- en nålevende imam. Videre, imam Ismail var vår sjette IKKE
sjuende imam, og absolutt ikke den siste heller. (Ref
3.)
Vår
gren av shia har vår nåværende imam som en direkte etterkommer fra
Hazrat Ali (shiittenes første imam) og Profeten Mohammed fvmh (ref
4). I
tillegg, vi tror absolutt ikke
at imam Ismail vil komme tilbake på dommedag, slik forfatterne har
skrevet.
Ismailiene
grunnla det første shiakalifatet under Fatimidenes kalifat - imam i
297/909, og ga veldig viktige bidrag til islamske tanker, historie,
kultur og utdanning. Al Azar-universitetet (det første, kanskje det
eldste, islamske universitetet) er et av de beste eksemplene på
dette. (Ref
5)
Hans
Høyhet prins Karim Aga Khan IV er den 49. nedarvede og nåtidige
IMAM for ismaili-muslimene, og de som følger han er totalt ca 15
millioner (et tall som er et godt stykke unna de 300.000 som
forfatterne nevnte). Ismailiene bor i mer enn tjuefem land i Asia,
Afrika, Midtøsten, Europa og Nord-Amerika. (Ref
6)
Menneskets
sinn er som fallskjermer...
Ismaili-samfunnet
utgjør 3-5% av Afghanistans befolkning (ref
7) og
de bor i ni provinser: Kabul, Prwan, Maidan Wardak, Bamyan, Baghlan,
Samangan, Balkh, Kunduz, Takhar, Badakhshan. (Ref
8)
Jeg
vil anbefale at utenlandske forskere og forfattere som skriver om
Afghanistans historie, spesielt om minoritetsgruppers demografi, bør
finne virkelig pålitelige kilder fra noen innenfra de aktuelle
samfunnene.
Jeg
er heldig som kan skrive fritt om denne boken i Norge og vite at
forfatterne ikke vil true meg på livet. Tvert imot, kan jeg til og
med håpe at de vil være interessert i min tilbakemelding og i beste
fall foreta nødvendige korrigeringer i den neste utgaven de
publiserer.
En
slik frihet står i kontrast til hva jeg opplevde da jeg på liknende
måte gjorde en afghansk forfatter oppmerksom på feil. Han svarte
med å true meg, og var klar på at han ikke var interessert i å
vurdere noen som helst konstruktiv kritikk. Dette minner meg om et
sitat jeg liker: "Menneskets sinn er som fallskjermer. De virker
bare når de er åpne. " (James Dewar).
Minoritetsgrupper
skjøvet til side
I
Afghanistan er det dessverre mange forfattere, akkurat som våre
politikere, som fortsetter å ignorere minoriteter. Istedet fokuserer
hver og en på sin egen etniske gruppe, som vanligvis blir framstilt
som både overlegen og dominerende, "storebroren" til alle
andre.
Når
jeg leser Afghanistans historie skrevet av afghanske forfattere kan
jeg faktisk ikke finne oss, ismaili-folket, i disse tekstene. For det
meste blir vi ignorert, eller den lille informasjonen som gis er
vridd til en negativ omtale. Vi ismailiere har, som minoritetsgruppe
i Afghanistan, gått gjennom svært vanskelige tider, ikke minst
fordi drapene på vårt folkeslag var autorisert av kong Abdul
Rahman, pågikk i stor skala inntil nylig og autorisert igjen i
perioden med Taliban regimet.
I
Afghanistan
- ingen fred å få
fant jeg mye å beundre og applaudere, spesielt den objektive
rikdommen av informasjon om vår historie og de utfordringene vi
fortsatt står overfor. Jeg er takknemlig overfor forfatterene for
deres innsats på våre vegne, og håper de vil være åpne for
tilbakemeldinger fra afghanere som meg selv som fortsetter å jobbe
for et tryggere og mer rettferdig samfunn i vårt hjemland.
Som
den kjente afghanske historikeren, forfatteren og forskeren, Aziz
Arianfar sa:
"Den
historien som har blitt skrevet etter ordre fra konger og deres
mektige følgesvenner trenger nå å bli omskrevet, om-lest og
om-bedømt fra begynnelsen av."
Referanser:
-
Eide Elisabeth/ Skaufjord Terje, Afghanistan – ingen fred å få , kapittel 3, side 47
-
Eide Elisabeth/ Skaufjord Terje , side 49, samme bok
-
Daftry Farhad , the Ismailis- their history and doctrines
-
Daftry Farhad / samme bok
-
Saif Azad Abul Rahman / the Fatimid caliphate’s history
-
Democracy and Pluralism in an interdependent world, collection of H.H. the Agha Khan’s speeches
-
Yazdani Kazim, research into the history of the Hazara ethnic group
-
Bamynai Said Ibrahim, Kainies and Ismailies of Afghanistan
For
mer informasjon om ismailiene, besøk:
Originally
published: http://www.utrop.no/Nyheter/Kulturnytt/27620
https://ismailimail.wordpress.com/2014/08/17/gulabuddin-sukhanwar-history-of-afghanistan-time-for-a-re-write/
https://ismailimail.wordpress.com/2014/08/17/gulabuddin-sukhanwar-history-of-afghanistan-time-for-a-re-write/
Comments
Post a Comment